Publicaties

Tsunami hart- en vaatziekten

Hartnood hoog bij vrouwen

Stresstest personeel niet populair bij wergevers

Probleemloos afvallen

Meer capaciteit Inspectie voor terugdringen beroepsziekten

Werkstress beroepsziekte nr. 1

Bedrijven doen (te) weinig tegen verzuim

Gehooraandoeningen 2e op overzicht beroepsziekten

meer publicaties >

 

 

disclaimer | sitemap

PROBLEEMLOOS AFVALLEN

Dieet betekent leefwijze. Maar in de praktijk bedoelt men een korte periode waarin zo min mogelijk wordt gegeten om zoveel mogelijk af te vallen. Het is een misvatting om te denken dat u daarna weer kunt overgaan op uw oude voedingspatroon. Als u bent afgevallen moet u levenslang een gezonder dieetpatroon aanhouden.

Diëten
Opmerkelijk is dat het ene dieet bestaat uit heel weinig vet en veel koolhydraten (vetarm dieet en schijf van vijf) en het andere dieet uit weinig koolhydraten en veel vet (Atkins dieet). Qua samenstelling staan beide diëten lijnrecht tegenover elkaar, maar met allebei kan men afvallen.

Wat is een gezond afslankdieet?
De deskundigen zijn het eens dat onverzadigde vetten gezonder zijn dan verzadigde. Verzadigde vetten zitten in volvette kaas, worst, vet vlees, volle melk, koek en snacks. Ze zijn volgens recent onderzoek niet alleen slechter voor uw cholesterol in het bloed, maar ook voor de vetverdeling in uw buik en lever.

Welvaartsziekten
Wanneer proefpersonen extra verzadigd vet moesten eten, ontwikkelden zij meer leververvetting en meer buikvet dan met dezelfde hoeveelheid onverzadigd vet.
Vet in de lever en in de buikholte leidt tot de beruchte welvaartziekten als diabetes en hart- en vaatziekten. Onverzadigde vetten doen dat niet en zijn dus gezonder! U vindt die onverzadigde vetten in dieetmargarines, plantaardige oliën en vissenvet.
Vroeger leerden we op te letten op vet, maar nu is de boodschap om suikers te verminderen. Met name de “vrije suikers” zijn slecht. Dat zijn de suikers in frisdranken en toegevoegde suikers in kant-en-klaar producten.

Koolhydraten
Suikers en zetmeel behoren tot de koolhydraten. Je hebt snelle koolhydraten, die snel door het lichaam worden opgenomen (zoals de slechte vrije suikers) en de langzame koolhydraten uit volkorenproducten en peulvruchten, die langzaam worden opgenomen.

De snelle koolhydraten worden in verband gebracht met gewichtstoename en meer kans op diabetes en hart- en vaatziekten en zijn dus ongezond. Het mijden van snelle koolhydraten maar het gebruik van gezonde, langzame koolhydraten gaat gepaard met een kleinere kans op suikerziekte en meer gewichtsverlies.

Eiwitten
En hoe zit het met de eiwitten in uw dieet? Met 60- tot 100 gram per dag zit u goed. Meer is niet beter!
Neem daartoe bijvoorbeeld twee bekers halfvolle of magere melk, een stukje vis of kipfilet of biefstuk van ongeveer 150 gram, een bakje yoghurt en twee plakjes 30+kaas en u heeft voldoende. Kiest u voor plantaardige eiwitten (bijvoorbeeld uit tofoe en peulvruchten), dan spaart u tevens het milieu.

U ziet hoe eenvoudig een dieet is samen te stellen. Beperkt de inname van vetten en verkeerde (snelle) koolhydraten en u valt probleemloos af.

Bron: Dr. Frank van Berkum, internist. De Stentor 4-9-‘14